لک صورت و راه درمان آن
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده


لک صـورت یاملاسـما عـارضه پوستی شـایعی به خصوص در دختران و خانم های جوان است. اینعارضه به صورت لکه های قهـوه ای روشن تا تیره بر روی گونه ها ؛ پیشانی وچانه و لب بالا اکثراً دو طرفه و قرینه دیده می شود. شـایع ترین سنین بروزآن 20 تا 30 سالگی است اگرچه در دوره ی یائسگی هم ممکن است دیده شود و درخانم ها بیشتر از آقـایان است.
عـلت های مختلفی در ایجـاد آن نقـش دارند ولی عامل اصلی تشدید کننده بیماری را اشعـه ماوراء بنفش خورشید می دانند.
علل


1) مصرف دارو به خصوص داروهای پیشگیری از حاملگی ( به صورت قرص، تزریقی و یا کاشتنی ) و.... داروهای دیگر نیز در بروز آن نقش دارند.
2) تغییـرات هورمونی در بـدن از جـمله کـیست های متعـدد تخمــدان ( PCO ) و یا بیماری غــده فوق کلیوی.
3) برخی عطرها و دئودورانت ها و لوازم آرایشی نیز می توانند این ضایعات را ایجاد کنند.
باپیشگیری از تابش مستقیم اشعه خورشید بر روی صورت از ایجاد لک تا حد زیادیمی توان جـلوگـیری کرد. با مصرف کرم های ضدآفتاب به طور منظم با عیاربالاتر از 20 به فواصل هر 3 ساعت و همچـنین اجـتناب از تابش نور مستقیمخـورشـید بر روی صورت در افراد مستعـد، می توان از ایجـاد لک پیشگیرینمود. برای از بین بردن لک با تجویز پزشک متخصص از کرم های حــاویهـیدروکـینون با درصدهای گـوناگـون ( نباید بیشتر از 6 تا 7 درصد باشد) ونیز از کرم ترتینوئین 05/0 درصد می توان اسـتفاده نمود. در صورت استفادهاز این دو کرم بهتر است صبح پس از استفاده از کرم های ضدآفتاب استفادهشود.
روش های دیگـر در درمان لک صورت : لایه برداری ( PEELING ) ؛سایش پوست به صورت مکانیکـی ( DERMABRESION amp; SALABRESION )؛ لـیزر؛کـه بسـته به پوسـت افـراد انتخـاب می شود. افـراد با رنگ چـشــم روشـن ومـوهـای روشــن مـقـــدار رنگـدانـه پـوسـتی کـمتری نسـبت به پوسـت هایتیره دارند و به همین دلیل نور آفتاب بیشتر در پوست این افراد نفوذ دارد وچون یکی از اثرات نور آفتاب ایجاد لک صورت و همچنین كــک و مک است برایپیشگیری و درمان ، این افراد نیاز مبرم به ضد آفتاب دارند.
یکی ازدرمان های لک صـورت همچـنان که قـبلاً نیز گفته شد استفاده از پیـلینگ است. ولی این روش ، مناسب همه افراد ، به خصوص افرادی که پوست تیره دارند ،نیست. چــون یکی از عـوارض پیلـینگ ایجاد لک است و احتمال ایجـاد لک درافراد با پوست تیره بالا است .
هیچکدام از روش های درمانی لک صورتدائمی نیست و در یک جلسه نیز انجام نمی گیرد و نیاز به تجـدید درمان دارد؛ زیرا استـعداد افراد برای ایجاد لک با این روش های درمانـی برطرف نمیگردد. به هر حال مصرف ضدآفتاب در افراد مستعد یک نیاز حیاتی در درمان وپیشگیری از لک می باشد.




:: بازدید از این مطلب : 350
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: